arrow_drop_up arrow_drop_down
20 augustus 2020 

Burn-out, en nu?

Een burn-out herkennen, voorkomen en genezen

Hoe kun je een burn-out voorkomen? Wat zijn de oorzaken en symptomen van een burn-out? En hoe kun je genezen van een burn-out? Het antwoord op deze vragen heb ik in 2013 zelf moeten ondervinden en ik merk dat heel wat ondernemers zich afvragen hoe je een burn-out kunt herkennen, voorkomen en oplossen.

Een burn-out herkennen: Mogelijke symptomen van een burn-out

  • Je raakt langzaam fysiek en geestelijk uitgeput. Vaak gaat dit zo traag dat je het zelf pas doorhebt als het te laat is.

  • Je kunt jezelf niet meer opladen en zelfs slaap geeft je niet voldoende energie.

  • Over slaap gesproken: Slaapproblemen zijn ook vaak een kenmerk.

  • Je bent gespannen en kunt niet stoppen met piekeren.

  • Je kunt je moeilijk focussen en je geheugen laat je in de steek.

  • Het lukt je niet meer om jezelf te activeren en te motiveren.

  • Je hebt het gevoel dat je waardeloos bent en dat je in alles faalt.

  • Fysieke klachten zoals hoofdpijn, maagklachten, hartklachten, benauwdheid en duizeligheid.

Een burn-out genezen: Burn-outcoach of psycholoog?

Vermoed je dat je in een burn-out zit? Zoek dan zeker professionele hulp. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij een psycholoog of bij een professionele burn-outcoach. Ik ondersteun ondernemers om een gezonde balans te vinden tussen hun werk en privé, om een burn-out te voorkomen. Ik help jou om je tijd, brein, taken werkplek en strategieën te managen. Wanneer blijkt dat je beter geholpen kunt worden door een andere professional, begeleid ik jou om deze stap te zetten.

Burn-out voorkomen:5 tips van een productiviteitscoach

  1. Aanvaard hulp. Vaak heb je een burn-out pas door wanneer de batterij leeg is. Je omgeving ziet vaak sneller dat er iets mis gaat. Wees ook niet bang om de stap naar een professionele hulpverlener zoals een coach of psycholoog te zetten. Besteed indien mogelijk ook taken uit aan anderen. Een virtual assistant, copywriter, productiviteitscoach, webdesigner, boekhouder… het zijn allemaal professionals die je graag ondersteunen.

  2. Een gezonde levensstijl: Gezond eten en op tijd bewegen zijn de ideale manier om je brein en lichaam energie te geven. Een drukke levensstijl zorgt er al snel voor dat we grijpen naar ongezonde fast food, maar dat is op lange termijn zeker geen goed idee.

  3. Manage je tijd en neem pauze: Ikzelf ben een grote fan van de Pomodoro techniek: Na een blok van 25 minuten werken, neem je 5 minuten pauze. Dat herhaal je 4 keer en neemt dan een langere pauze van 25 minuten of meer. Wanneer je pauze neemt, ga dan ook fysiek weg van je werkplek. Ga even wandelen, lekker voetballen met de hond, of iets anders wat jou energie geeft! Gun jezelf ook af en toe een weekendje weg… Of een weekje!

  4. Automatiseer en vergemakkelijk met de juiste apps: Ikzelf gebruik o.a. “Things 3” voor mijn task management, “Atracker” voor mijn time management en “Focus keeper” voor het tracken van de pomodoro techniek. Mijn workflow automatiseren doe ik dan weer met o.a. Teamleader en “Typeit4me“.

  5. Plan gezond en vermijd stoorzenders: Kies voor een vast dagschema waarin alles wat je wil en moet doen z’n eigen plek geeft. Zo heb je controle over je tijd en de doelen die je wilt bereiken. Check je emails op vaste momenten en zet meldingen op je mobiele telefoon even uit, zodat je met een gezonde focus kunt werken. Plan calls en afspraken met klanten in op vaste momenten, net als creatief werk en andere taken.

Over de schrijver
Reactie plaatsen