arrow_drop_up arrow_drop_down
Pomodoro techniek: Een krachtig wapen om jezelf te activeren!
20 augustus 2020 

Pomodoro techniek: Een krachtig wapen om jezelf te activeren!

Pomodoro techniek

Een krachtig wapen tegen uitstelgedrag!!

Uitstelgedrag, iedereen heeft er wel eens last van. Uitstelgedrag zorgt ervoor dat je belangrijke taken voor je uit blijft schuiven. Je wilt het wel doen doen, maar het lukt gewoon niet. Het gevolg is dat je je achteraf mogelijk schuldig voelt. Uitstelgedrag kan daarnaast ook leiden tot stress, slapeloosheid en zelfs depressie.

Maak grote taken klein.

Gelukkig kun je uitstelgedrag voorkomen! Een goede manier om dit aan te pakken is door gebruik te maken van de Pomodoro techniek. Met deze time management klassieker word je dubbel zo productief en reken je af met uitstelgedrag.

Door de Pomodoro techniek toe te passen bespaar je tijd en word je je bewuster van de keuzes die je maakt en de tijd die je aan taken besteedt. Ook draagt deze techniek bij aan een verbeterde concentratie en een verhoogde motivatie.

Hoe werkt de Pomodoro techniek?

De Pomodoro techniek bestaat uit een aantal simpele stappen:

  1. Besluit welke taak je gaat doen. Kies een taak die minstens 25 minuten in beslag zal nemen.

  2. Stel je (online) timer in op 25 minuten. Je kunt de standaard timer op je telefoon gebruiken, maar hier bestaan ook handige apps voor. Download bijvoorbeeld de Pomodoro timer Focus Keeper. Deze app is beschikbaar voor zowel Android als Apple.

  3. Werk 25 minuten aan de door jou gekozen taak. Zorg ervoor dat je niet wordt afgeleid, zodat je aan één stuk door kunt werken.

  4. Tijd voor een korte pauze! Na Pomodoro 1 (de eerste 25 minuten) te hebben afgerond, is het tijd voor een korte pauze van 5 minuten. Hierbij is het belangrijk dat je even afstand neemt van je beeldscherm en werkplek. Ga bijvoorbeeld naar het toilet, voorzie jezelf van een snack of zet een lekker bakje koffie.

  5. Aan de slag met de volgende Pomodoro's. Nu je het eerste blok hebt afgerond, kun je beginnen aan de volgende Pomodoro's. Na 25 minuten neem je steeds weer 5 minuten pauze, tot je 4 Pomodoro's (2 uur) verder bent. Vervolgens is het tijd voor een wat langere pauze van 30 minuten.

  6. Begin weer van voor af aan. Nu je weer ontspannen en opgeladen bent, begin je weer met stap één. Herhaal de Pomodoro techniek tot je to-do lijstje hebt afgewerkt.

Over de schrijver
Reactie plaatsen